الگوی جریان پیرامون پایههای پل سهتایی عمودی همراستا با جریان و مستقر در رأس قوس 180درجه |
کد مقاله : 1015-IHA (R1) |
نویسندگان |
Chonoor Abdi *1، محمد واقفی2، سحر مرادی3 1دانشگاه خلیج فارس، دانشکده فنی مهندسی، گروه عمران 2دانشیار سازههای هیدرولیکی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر 3دانشجوی کارشناسی ارشد سازههای هیدرولیکی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس، |
چکیده مقاله |
پلها از سالهای بسیار دور همواره از مهمترین و پرکاربردترین سازههای هیدرولیکی بودهاند که بشر برای تسهیل زندگی خود از آنها استفاده نموده است و از مهمترین سازهها در ارتباط راهها در مناطق با جغرافیای پیچیده میباشند که اکثراً بر روی رودخانهها ساخته میشوند بهطوریکه پایههای آنها در مسیر جریان آب قرار دارد. بهدلیل در نظر نگرفتن عوامل هیدرولیکی در طراحی پلها، بسیاری از پلها فروریخته که موجب میشوند هم زمان و هم سرمایهی بسیاری از دست برود و بزرگراهها از هم جدا شوند و از آن بدتر اینکه باعث تلفات جانی یا بهصورت مستقیم در ریزش پل یا بهصورت غیرمستقیم به وسیلهی قطع ارتباط در هنگام سیل و اختلال در امداد رسانی میشوند. بنابراین در این مقاله به روش عددی و با استفاده از نرم افزار SSIIM به بررسی تغییرات کانتورهای سرعت سهبعدی پیرامون سری پایههای سهتایی مستقر در قوس 180 درجه پرداخته شدهاست. در این راستا پارامتر شعاع انحنای نسبی در حالت استقرار پایهها به صورت همراستا با مسیر جریان در رأس قوس مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان میدهد که بیشینه مقدار سرعت شعاعی و مماسی در نزدیکی بستر، بترتیب در شعاع انحنا نسبی 2 و 4 صورت میگیرد. همچنین تغییرات بیشینه سرعت شعاعی منفی با فاصله گرفتن از بستر، دارای روند مشخصی نبوده در حالیکه بیشینه مقدار سرعت شعاعی مثبت با افزایش تراز بستر به شدت افزایش مییابد. |
کلیدواژه ها |
پایههای پل، همراستا با جریان ، قوس 180 درجه، شعاع انحنا نسبی، مدل SSIIM |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |