بررسی تاثیر آستانه بر الگوی جریان و رسوب در تقاطعهای آبرفتی |
کد مقاله : 1171-IHA |
نویسندگان |
محمد آزرده پاشائی *، عبدالحسین بغلانی دانشگاه صنعتی شیراز - دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست |
چکیده مقاله |
در محل تلاقی، الگوی جریان به گونهای است که چاله فرسایشی عمیق در بستر، فرسایش سواحل، رسوبگذاری و گردابههای قوی به وجود میآید، که باعث خسارت به ابنیه مجاور، تغییر مورفولوژی رودخانه در محل تلاقی و بالارفتن هزینههای ساماندهی رودخانه میشود. یکی از روشهای کنترل جریان و رسوب ساخت آستانه (Sill) در محدوده تقاطعها میباشد، که در عرض رودخانه و با ارتفاع 1/5 تا 2 متر بالاتر از تراز بستر احداث میشود. در این مقاله ابتدا به صحتسنجی مدل عددی iRIC-Nays2DH برای شبیهسازی الگوی جریان و رسوب در محل تلاقی رودخانهها توسط نتایج یک مدل آزمایشگاهی پرداخته شده است. در ادامه نیز 162 حالت مختلف آستانه از نظر هندسه و موقعیت قرارگیری شبیهسازی شده است. نتایج صحتسنجی نشان میدهد مدل عددی دقت بالایی در شبیهسازی پارامترهای مختلف جریان و رسوب دارد. در نهایت، بررسی حالتهای مختلف آستانه نشان داد که احداث آستانه تغییرات تراز بستر و حجم رسوب انتقالیافته را در محدوده تقاطع کاهش میدهد و روش بسیار خوبی برای ساماندهی تلاقی رودخانهها میباشد. |
کلیدواژه ها |
مهندسی رودخانه، آستانه، انتقال رسوب، تقاطعها آبرفتی، مورفولوژی بستر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |