ارزیابی اثر شیب کانال و موقعیت قرارگیری موانع در کنترل جریان غلیظ |
کد مقاله : 1229-IHA |
نویسندگان |
کامله آقاجانلو * مهندسی عمران - دانشکده فنی و مهندسی / دانشگاه مراغه / مراغه/ ایران |
چکیده مقاله |
جریان غلیظ، جریانی است که عامل اصلی وقوع آن اختلاف چگالی بین دو سیال است. حرکت این جریان به سمت بدنه سدها میتواند باعث کاهش حجم مفید مخازن گردد به همین دلیل احداث موانع در رودخانههای بالادست میتواند یکی از راهکارهای کنترل این نوع جریان باشد. در این تحقیق به ارزیابی تاثیر پارامترهای هندسی موانع در کنترل جریان غلیظ پرداخته شد به همین منظور انتشار این نوع جریان در کانال در سناریوهای مختلف با استفاده از مدل ریاضی FLOW3D شبیهسازی گردید. جهت انجام صحتسنجی، نتایج مدل عددی تهیه شده با دادههای آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفت که بررسیها نشان دهنده تطابق مناسب نتایج هستند.سپس با استفاده از سناریوهای مختلف محل قرارگیری موانع مستطیلی شکل در شیبهای 3، 5 و 10 درجه، عملکرد موانع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که در شیب 10 درجه به دلیل سرعت بالای جریان، ضخامت توده رسوبی کاهش یافته و بنابراین موانع مورد استفاده توانستند هم در کاهش سرعت جریان و هم در کاهش چگالی رسوبات مؤثر عمل کنند. اما در شیبهای پایینتر چندان موفق ظاهر نشدهاند و در این موارد میبایست از موانع با ارتفاع بیشتر استفاده شود. |
کلیدواژه ها |
جریان غلیظ، مانع، شیب، نرم افزار FLOW3D |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |