بررسی عددی سرعت جریان و تنش برشی در کانال مرکب مستطیلی زبر با یک سیلاب دشت |
کد مقاله : 1271-IHA |
نویسندگان |
امیر دهقانپور شاهی1، میرعلی محمدی، میرعلی *2، علی قهرمانزاده3 1دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی عمران گرایش آب و سازه های هیدرولیکی - موسسه آموزش عالی علم و فن ارومیه 2دانشیار گروه مهندسی عمران، هیدرولیک و مکانیک مهندسی رودخانه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه. 3دانشجوی دکترای عمران-آب و سازههای هیدرولیکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه |
چکیده مقاله |
به دلیل اختلاف زبری بین سیلاب دشت و کانال اصلی در مقاطع کانال های مرکب، ساختار جریان در این نوع کانالها پیچیده تر از کانال با مقطع ساده میباشد. بنابراین در این تحقیق با بهرهگیری از روش حل عددی و استفاده از نرمافزار FLOW3D جریان در کانال مرکب زبر دارای یک سیلابدشت مورد مطالعه قرار گرفت. هندسه مدل از روی کانال آزمایشگاهی بوسمار (Bousmar, 2002) انتخاب و صحت سنجی نتایج حل عددی با مقایسه پارامتر سرعت متوسط جریان انجام پذیرفت. هدف این تحقیق بررسی اثرات زبری، عمق و عرض نسبی بر توزیع سرعت جریان و تنش برشی بستر در مقاطع کانال مرکب بوده و شبیه سازی جریان برای 3 نوع زبری نسبی 1 ، 2 و 9/2 انجام شد. هر یک از مدلها به ازای عمقهای نسبی 2/0، 26/0 و 33/0 نیز شبیه سازی گردید. نتایج این تحقیق نشان داد در یک زبری نسبی ثابت با افزایش عمق جریان در سیلاب دشت، میزان انتقال مومنتوم بین کانال اصلی و سیلاب دشت بیشتر شده و این موضوع سبب افزایش تنش برشی در سیلاب دشت می شود. برای یک عمق نسبی ثابت 33/0 با افزایش 3 برابری زبری نسبی، مقدار تنش برشی برای مدل A ، 43 درصد و در مدل B، 40 درصد افزایش یافته است. |
کلیدواژه ها |
کانال مرکب، زبری نسبی، توزیع سرعت، تنش برشی، FLOW3D |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |