بررسی عددی تغییرات فشار و دبی ناشی از برداشت اضطراری بار توربین
کد مقاله : 1366-IHA
نویسندگان:
حسین لامع *1، امین نوری2
1کارشناسی ارشد مهندی عمران، گرایش سازه‌های هیدرولیکی، دانشگاه صنعتی شاهرود
2دکترای مهندی عمران، گرایش سازه‌های هیدرولیکی، دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده مقاله:
برداشت اضطراری بار، حالت خاصی است که در هنگام جدا شدن نیروگاه از مدار رخ می‌دهد. در این هنگام، دریچه‌ی توربین با توجه به برنامه‌ای که از قبل برای آن تعریف شده است، شروع به بسته شدن نموده و بحرانی‌ترین حالت در شرایط برداشت اضطراری بار در نیروگاه به وجود می‌آید. تحلیل جریان گذرای به وجود آمده، ناشی از شرایط برداشت اضطراری بار احتمالی، پیش از احداث نیروگاه امری ضروری است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. برای این منظور با استفاده از روش مشخصه‌ها، یک برنامه‌ در محیط ویژوال بیسیک نوشته شد و برای صحت‌سنجی از نرم‌افزار Hammer و نتایج آزمایشگاهی استفاده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد در هنگام برداشت اضطراری بار در نیروگاه، بیشترین افزایش فشار در پشت توربین ایجاد می‌گردد. همچنین با مقایسه بین دو حالت برداشت اضطراری بار و بسته شدن تدریجی شیر و در نظر گرفتن یک نقطه در انتهای خط لوله مشاهده شد که در طول زمان بسته شدن، فشار هیچ‌گاه از فشار اولیه کمتر نشده است.
کلیدواژه ها:
ضربه‌ی قوچ، برداشت اضطراری بار، جریان غیرماندگار، روش مشخصه، توربین
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
هجدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران